Концепт новог Портала јавних набавки

Зашто се уводи нови портал јавних набавки?

Увођење електронског система за спровођење јавних набавки омогућава већу ефикасност, уштеде и транспарентност приликом склапања уговора за набавке роба, услуга и радова за потребе јавних и секторских наручилаца. Такође, увођење електронских средстава у јавним набавкама омогућава стандардизацију и аутоматизацију процеса од стране наручилаца, али исто тако подстиче веће укључивање привредних субјеката у поступке јавних набавки чиме се повећава конкурентност тржишта и постиже већа вредност за уложени новац.

У ширем смислу, систем електронских јавних набавки спада у оквир сервиса е-управе које пружа држава, конкретно у сарадњи Владе и привредних субјеката (G2B односно Government-to-Business) и сарадњи Владе и грађана (G2C односно Government-to-Citizens) аспекту и, с обзиром на број учесника, осетљивост и стратешку важност, представља једну од кључних електронских услуга државе.

Који је модел развоја и управљања новим Порталом?

Република Србија је изабрала следећи модел управљања с целокупним решењем е-набавки:

  • Један централни портал за јавне набавке на нивоу Републике Србије
  • Уместо да корисници самостално приступају различитим сервисима током спровођења поступка јавних набавки, Портал ће представљати централну тачку приступа за све сервисе е-набавки изграђене на једној платформи за све учеснике процеса (тзв. One-stop-shop).
  • Порталом управља Управа за јавне набавке.

На развоју Портала, током трајања Пројекта, ради мултидисциплинарни тим састављен од стручњака из различитих области, ангажованих од стране извођача Пројекта који ће учествовати у процесу развоја и иницијалног увођења функција Портала заједно с члановима тима из Управе за јавне набавке.

Које су основне карактеристике новог Портала за јавне набавке?

Интероперабилност

Нови Портал ће бити интероперабилан, што значи да дизајн система омогућава да се размена информација између различитих сервиса одвија на стандардни и прописан начин. Портал ће током целог развојног циклуса и у будућим надоградњама, бити спона различитих сервиса како на нивоу државе, тако и на нивоу ЕУ (примери електронских сервиса с којима ће постојати могућност интергације су ТЕД, Е-Цертис, Централна Информацијска / сервисна магистрала Е-Управе, Временски жиг).

Приступачност и лако коришћење

Будући да ће Портал користити велик број корисника,  Портал мора бити дизајниран на начин да буде приступачан, интуитиван и лак за коришћење ширем кругу корисника. Током трајања Пројекта организоваће се радионице и како би се прикупиле информације о искуству и мишљењу о систему и како би се прикупљени инпути консолидовали и утицали на побољшање корисничког интерфејса Портала. Такође, припремиће се и едукацијски материјали у електронском облику који ће олакшати упознавање корисника с функцијама Портала и убрзати процес прихватања електронског решења за спровођење јавних набавки.

Систем вођен законски прописаним процедурама и процесима

Кориснички интерфејс и уопште концепт система биће заснован на процедурама спровођења поступака јавних набавки дефинисаних одредбама Закона о јавним набавкама и секундарном легислативом. Ток појединих врста поступака биће уграђен у систем чиме ће скуп акција омогућених кориснику – наручиоцу, понуђачу и другим улогама корисника бити ограничен на оне које су могуће с обзиром на тренутну фазу поступка. Овим приступом смањује се вероватност процедуралних грешака и омогућавајући кориснику само одређене акције, олакшава исправну интерпретацију законских одредби.

Сигурност и заштита података

Будући да су јавне набавке област посебне осетљивости, како због јавне видљивости, тако и због конкуренције на тржишту, сигурност је једна од елементарних одлика система које мора осигурати потпуно поверење свих учесника система јавних набавки у поузданост и сигурност система што се постиже интринсичним безбедносним дизајном који укључује дефинисање архитектуре, начине чувања података, политике приступа подацима, криптовање података и сличне механизме. Безбедносни захтеви, попут забране приступа понудама пре истека рока за подношење понуда, омогућавање приступа и увида у поднесене понуде само одређеним, за то овлашћеним особама, или пак недвосмислено утврђивање тачног времена предаје понуде, као и други сигурносни аспекти, биће уграђени у систем пружајући максималну заштиту од неовлашћених и безбедносних претњи.

Које су функције новог Портала?

  • E-registration [Регистрација наручилаца и понуђача и управљање регистрима]
  • Noticing & E-Access [Обавештења и конкурсна документација]
  • E-Submission [Електронско подношење и отварање понуда / захтева за учешће]
  • E-Communication [Електронске комуникације коришћењем Портала у ширем смислу]
  • E-Planning [Процес планирања и објаве планова набавки]
  • Instruments for Awarding [Инструменти за закључење уговора и други алати– Оквирни споразум, Системи динамичне набавке, Електронски каталог]
  • E-Complaints [Електронске функције прегледа жалби и решавања предмета]

 

Када ће функције бити уведене?

Са продукцијом појединих модула ће се започети за време трајања Пројекта како би се сви кључни проблеми, исправке и продукцијска подршка од стране извођача приликом увођења делова Портала догодиле за време трајања Пројекта. За електронску предају понуда предвиђен је фазни приступ увођења до потпуне обавезности за све кориснике, док је за остале модуле замишљен или тзв. „big-bang“ приступ (E-Registration, E-Noticing, E-Access, Searching, E-Planning) или опционално коришћење (E-Complaints, DPS & Framework Agreements).